fbpx

Måltidssalat kan både spises til frokost og til aftensmad – men fælles for dem er, at de er ekstra mættende og derfor kan spises som et måltid i sig selv. Måltidssalaterne indeholder derfor alle enten en slags bønner, linser, kerner eller andet mættende.

Ingredieser til 1 person:

1 dl beluga linser – forkogte
En håndfuld baby spinat
½ avokado
2 forårsløg
1 spsk. af henholdsvis mandler, hasselnødder og græskarkerner
Friskhakket persille og mynte
En smule frisk chili – kan udelades
Jomfruolivenolie

Tilberedning

Mandler, hasselnødder og græskarkerner ristes på en tør pande og afkøles. Hakkes groft.

Hak lidt chilli meget fint.

Skyl linserne i koldt vand, og sæt dem over i en gryde med rigeligt vand tilsat ½ tsk. salt under låg. Skru ned, så snart det koger, og kog herefter linserne i 20 minutter.

De afkølede linser blandes med spinat, de hakkede nødder, finthakket forårsløg, og krydderurterne.

Det hele smages til med jomfruolivenolie, hakket chili og salt.

Tip!

Kan evt. suppleres med lidt varmrøget laks

Opskriften er fra Funktionel Kost. Læs mere eller køb bogen for 150 kr. her: Biologisk Balance | – Funktionel Kost