fbpx

Grøntsags donuts er et kæmpe hit til frokost eller som snack. De kan laves i så mange forskellige sunde varianter. Jeg har lavet dem med broccoli og spinat, men du kan erstatte dem med de fleste grøntsager. Eks. blomkål, gulerødder, søde kartofler eller blande flere forskellige efter smag. 

Ingredienser til 6 stk.:

200 gr broccoli
1½ dl vand
1 håndfuld spinat
2 dl revet ost (parmesan eller emmentaler) – Kan erstattes af 1½ dl hytteost.
2 æg
Havsalt

Tilberedning

Skær broccolien i små buketter, gerne med lidt af stokken på. Bring en gryde med vand og lidt salt i kog, før du lægger broccolien i. Giv broccolien et opkog, og tag derefter gryden af kogepladen og lad den trække i cirka 3 minutter, før vandet hældes fra fra.

Lad det køle lidt af. Hak derefter spinat og broccoli og bland det med æg, revet ost og salt.

Hæld massen i en donuts form (eller 6 muffin forme) og bag i ca. 20 min på nederste rille ved 200 gr.

Opskriften er fra Funktionel Kost. Læs mere eller køb bogen for 150 kr. her: Biologisk Balance | – Funktionel Kost