fbpx
D-vitamin

D-vitamin holder dig sund, stærk og livsglad

Der er mange gode grunde til at prioritere at få tilstrækkeligt med det livsvigtige D-vitamin. D-vitamin er uundværlig for vores helbred og generelle trivsel. Denne essentielle form for vitamin dannes, når solens stråler rammer vores hud, men det er også muligt at tilføre det via vores kost. I løbet af sommerhalvåret, når solen står højt på himlen, aktiveres vores D-vitaminproduktion, og det overskydende indhold lagres i leveren til senere brug. Den kontinuerlige strøm af forskning fastslår mere og mere D-vitamin som en af de afgørende faktorer for vores overordnede sundhed. Paradoksalt nok viser disse studier også, at en betydelig andel af befolkningen lider af D-vitaminmangel.

Hvad er D-vitamin, og hvorfor er det vigtigt?

D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin, der er afgørende for dit helbred og er det eneste vitamin kroppen selv kan danne. Det sker, når solens UVB-stråler rammer din hud om sommeren. D-vitamin transporterer kalk ind i dine knogler og har derudover også stor betydning for at immunsystemet fungerer optimalt, og hjælper os med at bekæmpe infektioner og sygdomme.

Hvordan får vi D-vitamin?

Den primære kilde til D-vitamin er sollys. Når vores hud udsættes for solens ultraviolette stråler, begynder den at producere D-vitamin i huden. Det er derfor vigtigt at bruge tid udendørs hver dag for at sikre, at vores krop får tilstrækkelig mængde D-vitamin. Faktorer som hudfarve, årstid, geografisk placering og brug af solcreme, kan påvirke, hvor meget D-vitamin vores hud producerer.

Solskinsvitaminet

I sommermånederne er det bedst at få sollys på din hud i de tidlige morgentimer eller sent på eftermiddagen, når solens stråler er mindre intense. Undgå at være ude i middagssolen, da det kan øge risikoen for forbrænding og hudskader. For de fleste mennesker er 10-30 minutter i solen tilstrækkeligt til at stimulere produktionen af D-vitamin. Det er vigtigt at bemærke, at det bedste resultat fås uden brug af solcreme med solfaktor, da solcreme indeholder et filter, der effektivt forhindrer dannelsen af D-vitamin i huden.

Det bedste alternativ til direkte sollys er at søge skygge. Selv når du sidder i skyggen, kan din hud stadig producere en betydelig mængde D-vitamin. For eksempel, når du sidder under en parasol, kan din hud danne mellem 25-40% af den mængde D-vitamin, du ville danne i direkte sollys. Så sørg for at finde den rette balance mellem sol og skygge

Vintermørket er hård kost

Vintermørket er hård kost både for humør og helbred, ikke mindst fordi vi er løbet tør for det livsvigtige D-vitamin, som solen fodrer os med om sommeren. I Danmark er solens stråler kun kraftige nok til at sætte gang i hudens D-vitamin-produktion fra juni til august. Når vi når frem til december, er sommerens depoter ved at være opbrugt, og her sætter virussæsonen ofte ind. Så derfor er det vigtigt at få D-vitamin på anden vis i vinterhalvåret.

Svært at spise sig til

D-vitamin findes naturligt i ganske få fødevarer som fede fisk (laks, makrel, sild), æggeblommer og berigede fødevarer som mælk og morgenmadsprodukter. En almindelig sund livsstil sikrer ikke, at kroppen får tilstrækkeligt med D-vitamin, da kosten alene ikke kan levere tilstrækkelige mængder. Veganere og vegetarer, som ikke spiser fisk, kød, æg eller mælkeprodukter er endnu mere udsatte. Det er derfor nødvendigt for de fleste danskere at supplere maden med tilskud af D vitamin i vinterhalvåret. Start gerne allerede i september og tag et tilskud frem til maj.

Mangel på D-vitamin

Mange danskere har for lavt niveau af D-vitamin i blodet. Hvis du mangler D-vitamin, kan du opleve smerter i kroppen, kramper i musklerne eller prikken og snurren i hænder, arme, fødder og ben. Du kan også føle dig træt og mangle kræfter til fx at gå op ad trapper. Humøret og hukommelsen kan svigte, og på længere sigt kan der opstå risiko for sygdomme. Manglende D-vitamin i kroppen kan føre til en række sundhedsproblemer. Nogle af de mest kendte sygdomme og tilstande forbundet med D-vitaminmangel kan være:

Osteoporose: Mangel på D-vitamin kan øge risikoen for osteoporose, hvor knoglerne bliver skrøbelige og let kan brække.

Muskelkramper: D-vitamin er også vigtigt for muskelfunktionen, og mangel kan føre til hyppige muskelkramper og smerter.

Nedsat immunforsvar: D-vitaminmangel kan svække immunsystemet og øge risikoen for infektioner og autoimmune sygdomme.

Depression: Der er også nogle indikationer på, at D-vitamin kan have en rolle i mental sundhed, og mangel er blevet forbundet med øget risiko for depression.

Forebyggelse af blodpropper: Et passende D-vitaminniveau mindsker også risikoen for blodpropper, og der er også mange positive studier, der peger på D-vitamins forbindelse til kræftforebyggelse.

Ræk ud efter solen

Så husk at nyde solskinnet og spis en afbalanceret kost, der giver din krop de nødvendige næringsstoffer til at forblive sund og stærk.

Hvis du vil være helt sikker på, om din krop har et tilstrækkeligt D-vitaminniveau, kan du få målt indholdet i blodet hos din læge eller bestille en test her: Laboratorietests

 

Mere til dig:

D-vitamin

D-vitamin holder dig sund, stærk og livsglad

Der er mange gode grunde til at prioritere at få tilstrækkeligt med det livsvigtige D-vitamin. D-vitamin er afgørende for dit helbred og generelle trivsel. Læs mere om hvordan du får nok, især i vintermånederne, for at forblive sund og stærk.

Læs mere »
Måltidssalat

Den perfekte måltidssalat: en trin-for-trin guide

Du får her mine bedste tips til at opbygge en sund og balanceret måltidssalat. Fra farverige grøntsager og proteiner til sunde fedtstoffer og fibre. En trin-for-trin guide til at skabe en lækker og næringsrig salat, der ikke går på kompromis med smagen.

Læs mere »